Kisvasutas "legek"

21 működő hazai kisvasutunk már önmagában is "legnek" számít, de most nézzük az egyes vonalak különlegességeit: a legrövidebb pályától a legmeredekebbig egészen a legújabb, napelemes fejlesztésű modellig számtalan érdekességet gyűjtöttünk össze.

  • A Balatonfenyvesi Gazdasági Vasút hazánk legutolsó gazdasági vasútja, mely a valaha több ezer kilométer hosszú, a Kárpát-medencét behálózó vasútrendszer megmaradt hírmondója.
  • Magyarország  legkeskenyebb nyomtávú kisvasútja,  a Zselici Csühögő az Almamelléki Erdei Vasút idén 112 éves kisvasútja, mely Sasrét és Almamellék között közlekedik.
  • Európa legnagyobb összefüggő, síkvidéki ártéri erdejében viszi utasait a Gemenci Erdei Vasút.
  • Legrövidebb pályahosszal rendelkezik a mindössze 570 méter hosszú Pécs-Mecseki kisvasút.
  • A leghosszabb viszont, az összesen 109 km hosszan a zalai erdőket behálózó Csömödéri Állami Erdei Vasút pályája. Viszont ebből összesen 32 km-nyi szakasz áll a kirándulók rendelkezésére.
  • Kizárólag önkéntes munkával üzemel a Kemencei Múzeumvasút.
  • Görpályás vonalvezetésű a Kemencei Múzeumvasút.
  • Magyarország egyetlen csúcsfordítós vasútvonala a Nagybörzsönyi Erdei Vasút - ez azt jelenti, hogy  egy folyamatosan emelkedő pályán az üres kocsikat  felvontatják, majd megrakás után azok egyenként, vontatás nélkül, kézifékezéssel visszagurulnak.
  • Valószínűleg a legszebb vonalvezetésű kisvasút a Lillafüredi Állami Erdei Vasút.
  • A legmeredekebb vonalvezetéssel a Szilvásváradi Erdei Vasút büszkélkedhet.
  • Hazánk legrégebbi kisvasútja, a debreceni Zsuzsi Erdei Vasút, 1882-ben épült.
  • A Hortobágyi Kisvasút idén kapott új neve a Sziktipró.
  • Vili, a kisvasúti napelemes motorkocsi névleges sebessége 25 km/h.
  • Gemencen egyedülálló módon kisvasúttal szállítják a vízitúrára induló kenukat.