Kisvasutas "legek"
21 működő hazai kisvasutunk már önmagában is "legnek" számít, de most nézzük az egyes vonalak különlegességeit: a legrövidebb pályától a legmeredekebbig egészen a legújabb, napelemes fejlesztésű modellig számtalan érdekességet gyűjtöttünk össze.
- A Balatonfenyvesi Gazdasági Vasút hazánk legutolsó gazdasági vasútja, mely a valaha több ezer kilométer hosszú, a Kárpát-medencét behálózó vasútrendszer megmaradt hírmondója.
- Magyarország legkeskenyebb nyomtávú kisvasútja, a Zselici Csühögő az Almamelléki Erdei Vasút idén 112 éves kisvasútja, mely Sasrét és Almamellék között közlekedik.
- Európa legnagyobb összefüggő, síkvidéki ártéri erdejében viszi utasait a Gemenci Erdei Vasút.
- Legrövidebb pályahosszal rendelkezik a mindössze 570 méter hosszú Pécs-Mecseki kisvasút.
- A leghosszabb viszont, az összesen 109 km hosszan a zalai erdőket behálózó Csömödéri Állami Erdei Vasút pályája. Viszont ebből összesen 32 km-nyi szakasz áll a kirándulók rendelkezésére.
- Kizárólag önkéntes munkával üzemel a Kemencei Múzeumvasút.
- Görpályás vonalvezetésű a Kemencei Múzeumvasút.
- Magyarország egyetlen csúcsfordítós vasútvonala a Nagybörzsönyi Erdei Vasút - ez azt jelenti, hogy egy folyamatosan emelkedő pályán az üres kocsikat felvontatják, majd megrakás után azok egyenként, vontatás nélkül, kézifékezéssel visszagurulnak.
- Valószínűleg a legszebb vonalvezetésű kisvasút a Lillafüredi Állami Erdei Vasút.
- A legmeredekebb vonalvezetéssel a Szilvásváradi Erdei Vasút büszkélkedhet.
- Hazánk legrégebbi kisvasútja, a debreceni Zsuzsi Erdei Vasút, 1882-ben épült.
- A Hortobágyi Kisvasút idén kapott új neve a Sziktipró.
- Vili, a kisvasúti napelemes motorkocsi névleges sebessége 25 km/h.
- Gemencen egyedülálló módon kisvasúttal szállítják a vízitúrára induló kenukat.